Hutba povodom prijemnih ispita koji će se u medresama Islamske zajednice u BiH održati 15. juna 2013. godine*

Hvala Allahu Uzvišenom,  Gospodaru i vladaru nebesa i zemlje koji je ljudima darovao razum i podučio ih imenima svih stvari. Hvala Allahu Uzvišenom na mnogostrukim blagodatima koje samo On može darovati i za koje se nikome račun ne ispostavlja. Neka su Allahovi blagoslovi i mir na sve vjerovjesnike i poslanike bespogovorne uzore ljudi i lučonoše dobra u svim vremenima i među svim generacijama ljudskoga roda. Neka su Allahovi blagoslovi i mir na posljednjega, završitelja svih poslaničkih misija, svjedoka, donosioca radosnih vijesti, onoga koji opominje i koji svjetlošću svoje poruke obasjava čovječanstvo do kraja svijeta. Neka su Allahovi blagoslovi i mir na njegovu časnu porodicu, vjerne drugove-ashabe i sve one  koji riječima i djelima svjedoče božansku moć i sveznanje.

 Poštovana braćo i sestre,

Danas je 21. dan mjeseca redžeba 1434. hidžretske godine ili 31. maj 2013. po gregorijanskom evropskom kalendaru. Prolazimo kroz dane i mjesece u kojima se  prisjećamo dana stradanja našeg naroda te njegove borbe za opstanak i očuvanje naše zemlje. Potrebno je uvijek nanovo osvježavati sjećanje a mladim generacijama predočavati put kojim je Bosna i Hercegovina išla u borbi za svoju nezavisnost i samostalnost. Danas više od dvadeset godina nakon obnove nezavisnosti živimo u miru svjesni samih sebe i svoga identiteta uz zahvalu Uzvišenom i iskazivanju poštovanja prema onima koji su utkali sebe u opstanak ove zemlje. Na nama je da je čuvamo i izgrađujemo nastojeći poboljšati opću atmosferu i život stanovnika Bosne i Hercegovine. Kako to postići? Kako pojedinac može poboljšati atmosferu i cjelokupni život u jednoj zemlji?

Neki će kazati da je to nemoguće i  da je svaki pokušaj da se to uradi unaprijed osuđen na propast, ali to nije tako. Moguće je praviti pomake i poboljšavati društvo u kojem živimo upotpunjenjem vlastitog ponašanja i dostojnim  ispunjenjem uloge koju svaki čovjek ima na ovom svijetu-uloge roditelja, djeteta, radnika ili vođe jedne grupe ili zajednice ljudi.  Upotpunjenje vlastitog ponašanja i dostojno izvršavanje obaveza i odgovornosti  postiže se dobrim odgojem i obrazovanjem. Kvalitetan odgoj i obrazovanje najbrži su i najbolji put za poboljšanje prilika u društvu i cjelokupni prosperitet jedne zemlje.

U narednim danima učenici završnih razreda osnovnih i srednjih škola zajedno sa svojim roditeljima donosit će konačnu odluku o nastavku svoga školovanja i birati školu i fakultet na kojima će sticati nova znanja. Veoma je važno da svi budu svjesni kur’anskoga imperativa o učenju i sticanju znanja koje je dužnost svakoga muslimana i muslimanke. Savremeni životni tokovi iz dana u dan pokazuju da se putem korisnoga znanja mogu zadobiti blagodati ovoga svijeta ali i božansko zadovoljstvo i nagrada na drugom svijetu. Kur’anska konstatacija da je znanje blago neizmjerno jasno je dokaziva u svakom vremenu. Korisno znanje protkano duhovnošću i moralnim vrijednostima daje odgovore i otvara perspektive mladome čovjeku.

Učeni ljudi lakše će spoznati istinu jer da bi čovjek vjerovao, on prije svega treba poznavati osnovne postulate vjere. O vrijednostima znanja govori Uzvišeni Allah u više ajeta uz naznaku da je prvi objavljeni ajet Poslaniku Muhammedu s.a.v.s. sadržavao imperativ učenja i čitanja. Uzvišeni u suri Alu Imran kaže:

شهد الله أنه لا إله إلا هو والملائكة وأولو العلم قائما بالقسط لا إله إلا هو العزيز الحكيم (18) آل عمران

„Allah svjedoči da nema drugog boga osim Njega - a i meleki i učeni - i da On postupa pravedno. – Nema boga osim Njega, Silnog i Mudrog!“

Jedna od temeljnih pretpostavki spoznaje i pokornosti  Uzvišenome jeste znanje jer da bismo bili pokorni  nužno je da naučimo propise i pravila pokornosti. Allahov Poslanik s.a.v.s. je u hadisima ustvrdio da je obrazovanje ili traženje znanja farz-stroga obaveza svakoga muslimana i muslimanke. Islamski učenjaci tragali su za smislom ovih riječi nastojeći odgonetnuti koja je to vrsta znanja farz jer je poznato da svi ljudi ne mogu ovladati svim znanjima već samo nekim. Veliki islamski učenjak Ebu Hamid Muhammed El-Gazali koji je živio u 11. stoljeću u svome kapitalnom djelu „Oživljavanje znanosti vjere“ ustvrdio je da postoje dvije vrste znanja. Znanje koje je pojedinačna obaveza svakog muslimana i muslimanke što je poznato kao farzi-ajn i znanje koje je kolektivna obaveza muslimana jednoga područja što je u terminologiji islamskih pravnika poznato kao farzi-kifaje. Po Gazaliju svaki musliman i muslimanka dužni su naučiti temeljne istine vjere i način izvršavanja propisanih dužnosti u vjeri. Sva ostala znanja poput medicine, tehnike, stranih jezika, dubinsko poznavanje islamskih disciplina,  ostalih zanata i vještina spadaju u područje kolektivne obaveze- farzi kifaje koja nalaže da dovoljan broj ljudi u jednome mjestu ili području poznaje ta znanja da bi putem njih koristili ljudima.

U Bosni i Hercegovini već odavno postoje škole koje se zovu medrese  a koje su vijekovima radile i djelovale obrazujući mlade ljude koji su poznavali znanja vjere i ostalih nauka koje su potrebne čovjeku. Danas u našoj zemlji u okviru obrazovnog sistema Islamske zajednice djeluje šest medresa-srednjih islamskih škola u kojima se izučavaju znanosti vjere kao i znanosti  društvenog, jezičkog, prirodno-matematičkog i multidisciplinarnog područja. To su:

- Gazi Husrev-begova medresa u Sarajevu;

- Behram-begova medresa u Tuzli;

- Elči Ibrahim pašina- medresa u Travniku;

- Karađoz-begova medresa u Mostaru;

- Medresa Džemaludin ef. Čaušević u Cazinu;

- Medresa Osman ef. Redžović u Velikom  Čajnom kod Visokog.

U okviru obrazovnih ustanova Islamske zajednice Bosne i Hercegovine u Sandžaku djeluje Isa-begova medresa sa sjedištem u Novom Pazaru te islamska gimnazija u Zagrebu.

Danas su medrese škole koje svojim ciljevima i programima žele odgojiti mladoga čovjeka u duhu tradicionalnih islamskih vrijednosti, podučiti ga znanjima vjere a u isto vrijeme ga osposobiti za nastavak školovanja i život darujući mu dostatna znanja iz raznih naučnih oblasti. Danas su medrese u Bosni i Hercegovini i Sandžaku savremeno opremljene škole sa oko 2500 učenika i učenica koji u njima cjelodnevno borave i žive obrazujući se u duhu svoje vjere i u skladu sa dostignućima savremene nauke.

Putem ove hutbe pozivamo sve zainteresirane učenike i roditelje da se upoznaju sa radom obrazovnih ustanova Islamske zajednice-medresa  putem promotivnih materijala, web stranice medresa ali i direktnim dolaskom u ove škole  gdje bi se mogli informirati o mogućnostima koje one nudi.

Medrese u BiH i Sandžaku nude odgoj i obrazovanje koji njihovim svršenicima omogućavaju nastavak školovanja na svim Univerzitetima u Bosni i Hercegovini te brojnim univerzitetima diljem svijeta  na kojima studiraju njihovi svršenici: Maleziji, Republici Turskoj, Egiptu, zemljama Srednjeg istoga, Austriji, Njemačkoj, Švedskoj, Velikoj Britaniji te Sjedinjenim Američkim državama.

Samo odgoj i obrazovanje zajedno mogu obezbjediti sreću i dostojanstvo čovjeku na obadva svijeta a medrese sa svojim programima i ciljevima upravo predstavljaju spoj odgoja i znanja. Znanje proizvodi moć, a moć  lišena morala je opasno  i ubojito oružje u rukama čovjeka koje prijeti da potkopa temelje ljudske zajednice i cjelokupne vrijednosti čovječanstva. Nadolazeći materijalizam i nezajažljiva želja i pohlepa za dobrima i uživanjima ovoga svijeta može se sputati samo duhovnim vrijednostima koje sa sobom nosi vjera.

Završit ću sa jednim hadisom Allahovog Poslanika s.a.v.s. koji govori o posljedicama nestanka učenih ljudi i zanemarivanja obaveze obrazovanja u svim korisnim naučnim oblastima: Buhari i Muslim bilježe da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: „Allah neće povući znanje uzimajući ga od ljudi, nego će povući znanje smrću učenjaka, tako da neće ostati nijedan učen čovjek, pa će ljudi za predvodnike uzimati neznalice kojima će se obraćati sa pitanjima. Oni će im davati odgovore bez znanja, pa će tako srljati u zabludu i druge u zabludu odvoditi."

Molimo Uzvišenoga da nas uputi ka izvorima korisnog znanja i odgoja a sačuva nas od nestanka znanja i učenih ljudi. Obrazovne ustanove islamske zajednice od mekteba do fakulteta važan su faktor u širenju i očuvanju pozitivnih i korisnih znanja i rasadnici su odgoja budućih generacija. Budimo svako na svoj način dio tog sistema putem obrazovanja u džematu i džamiji, mektebu, medresi ili fakultetu. Vrata svih ovih ustanova otvorena su svakome onome ko s iskrenom namjerom želi steći odgoj i obrazovanje a time i spas i zadovoljstvo na oba svijeta.

Gospodaru naš molimo te u ovome velikome danu i mjesecu da podariš bolesnima zdravlje, siromašnima ospkrbu, zalutalima sa Tvoga puta svjetlo upute Tvoje, našoj domovini mir, stabilnost i prosperitet, našim vođama mudrost, poštenje i odgovornost, našim šehidima obilje nagrada i počasti u vrtovima džennetskim.

Gospodaru naš, ne ostavi nam ni jedan grijeh, a da ga ne oprostiš, niti jednu brigu a da je ne otkloniš, niti ijednu želju i potrebu s kojom si Ti zadovoljan, a da je ne ispuniš, o Ti od svih milosnih Najmilostiviji!

 UPUTI NAS PRAVIM PUTEM GOSPODARU! Amin ja rabbe-l -alemin!

__________________________

 * Hutba Vjersko-prosvjetne službe Rijaseta IZ-e u BiH